Jak podało irackie ministerstwo transportu, zakończono proces projektowania linii kolejowej łączącej portowe miasta: Al-Fau w Iraku przy Zatoce Perskiej oraz Mersin w Turcji nad Morzem Śródziemnym. Nowy szlak ma liczyć aż 1175 kilometrów.
Budowa nowego połączenia ma stanowić gamechanger w kontekście pozycji Iraku na mapie transportowej Bliskiego Wschodu. Linia kolejowa początkowo będzie miała zdolność przewozową na poziomie 3,5 mln kontenerów i 22 mln ton ładunków masowych, jednak docelowo te wartości mają wzrosnąć do 7,5 mln kontenerów i 33 mln ton ładunków masowych. Przewiduje się zarówno ruch pociągów towarowych, jak i pasażerskich. Linia kolejowa ma być dwutorowa, a zakładana przepustowość wyniesie od 80 do 90 par pociągów na dobę. Wcześniejsze deklaracje irackiego ministerstwa transportu wskazywały na zamiar rozpoczęcia prac budowlanych już na początku 2024 roku.
Linia kolejowa na terenie Iraku, łącząc port morski w Al-Fau z granicą z Turcją, ma przebiegać przez Basrę, Ad-Diwanijję, Al-Nadżaf, Karbalę i Mosul. Planowana jest także reaktywacja częściowo zniszczonej w wyniku bombardowań nieczynnej od 2010 roku linii kolejowej między Mosulem a miastem Gaziantep w Turcji, liczącej 300 kilometrów.
Projekt ten ma charakter komplementarny wobec budowy dużego portu morskiego w Al-Fau, który do 2028 roku ma umożliwić przeładunek 36 mln ton ładunków skonteneryzowanych i 22 mln ton ładunków masowych. Do 2038 roku wartości te mają wzrosnąć do 70 mln ton i 33 mln ton. Realizacja obydwu inwestycji przyczyni się do powstania nowego szlaku transportowego łączącego Europę z Bliskim Wschodem i Azją Południową, w tym Indiami. Pierwszy etap projektu został zakończony w 2021 roku, natomiast obecnie realizowany przez Daewoo Engineering and Construction etap drugi o wartości 2,5 mld euro ma zostać sfinalizowany w 2025 roku. W ramach drugiego etapu powstanie jeden z największych terminali kontenerowych na świecie. Etap trzeci zakłada natomiast budowę 100 nowych nabrzeży.
Al-Fau znajduje się u ujścia rzeki Szatt al-Arab do Zatoki Perskiej, około 100 kilometrów na południe od Basry, drugiego co do wielkości miasta w Iraku, liczącego aż 2,6 mln mieszkańców. Lokalizacja Al-Fau jest dość newralgiczna, ponieważ dolny bieg Szatt al-Arab, rzeki będącej ujściem Tygrysu i Eufratu, wyznacza granicę Iraku z Iranem. Roszczenia terytorialne między państwami i spory w zakresie praw do żeglugi morskiej należy wymienić wśród przyczyn wojny iracko-irańskiej w latach 1980-1988.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.